آشنایی با انواع آبگرمکن
نوشته شده توسط : حسین شجاعی

آبگرمکن يکي از سيستم‌هاي گرمايشي و لوازم اصلي هر خانه محسوب مي‌شود. آبگرمکن‌ها وظيفه تامين آب گرم خانه را بر عهده دارند و بسته به نوع سوختي که مصرف مي‌کنند، در انواع و شکل‌هاي مختلف در بازار يافت مي‌شوند.

آبگرمکن در خانه يا صنعت جهت گرم کردن آب مصرفي به کار مي‌رود. با توجه به منبع انرژي مورد استفاده، آبگرمکن‌ها به انواع مختلف تقسيم مي‌شوند. اين وسيله با وجود آنکه راحتي و آسايش افراد يک خانواده را تامين مي‌کند، درصورتي‌که نکات ايمني در هنگام کار کردن با آن رعايت نشود، مشکلات و خطرات جدي را به همراه خواهد آورد.

در اين نوشتار قصد بر آن است که راهنماي انتخاب و خريد آبگرمکن و همچنين نکات ايمني پيرامون آن را باهم بررسي کنيم. پس تا پايان با ما همراه باشيد.

انواع آبگرمکن

آبگرمکن‌ها را هم مي‌توان بر اساس نوع مخزن نگهداري آب تقسيم‌بندي کرد، هم بر اساس نوع قرارگيري منبع انرژي.

آبگرمکن‌هاي نوع مستقيم

آبگرمکن‌هاي نوع غيرمستقيم

  • دوجداره
  • کويلي
  • خورشيدي

 

 

آبگرمکن‌هاي نوع مستقيم

در ادامه، به بررسي انواع آبگرمکن نوع مستقيم مي‌پردازيم:

آبگرمکن نفتي

آبگرمکن نفتي

در اين نوع آبگرمکن‌ها، منبع توليد انرژي و حرارت، نفت است. گرماي حاصل از سوخت در محفظه احتراق موجب گرم شدن آب مي‌شود. در آبگرمکن‌هاي نفتي همواره ميزان مشخصي حرارت در دودکش‌ها تلف مي‌شود. دود حاصل از سوختن شعله از طريق دودکش مي‌بايست خارج شود. اگر هوا يا همان اکسيژن در دود موجود باشد رنگ دود سفيد خواهد بود. در غير اين صورت چنانچه سوخت ناخالصي در ماده سوختني موجود باشد، دود خروجي سياه‌رنگ خواهد بود. طراحي اين آبگرمکن‌ها از نوع مخزني است و کمتر نياز به تعمير پيدا مي‌کنند. اين نوع آبگرمکن‌ها، گرماي آبي که در مخزن خود ذخيره کرده‌اند را به‌آرامي از دست مي‌دهند و اين کار باعث اتلاف انرژي مي‌شود. بنابراين درجه حرارت آن‌ها مي‌بايست هميشه تنظيم باشد.

 

آبگرمکن گازي

آبگرمکن گازي

در آبگرمکن گازي، منبع توليد انرژي و حرارت گاز است. گاز مورد نياز به دو صورت گاز شهري و کپسول‌هاي گاز مورد استفاده قرار مي‌گيرد. گاز در مقايسه با ساير سوخت‌ها سوختي تميز و ارزان بوده و در اکثر نقاط کشور ما به‌راحتي در دسترس است. در اين آبگرمکن‌ها چنانچه ترموستات به‌درستي کار نکند، دما و فشار درون سيستم افزايش مي‌يابد و احتمال انفجار وجود دارد. اما شير اطميناني در سيستم آبگرمکن گازي تعبيه شده، فشار درون دستگاه را کاهش داده و احتمال انفجار و ترکيدن آبگرمکن را به حداقل مي‌رساند.

يکي از معايب اين آبگرمکن‌ها اين است که هنگامي ‌که شير آب گرم بسته مي‌شود، شعله فوراً خاموش مي‌شود. پس از خاموش شدن شعله نيز، آب فوراً سرد مي‌شود.

مقالات و نکات مهمي که در زمان خريد آبگرمکن بايد رعايت شوند را مي توانيد در مجله ونداد تجهيز مطالعه کنيد.

 





:: برچسب‌ها: آبگرمکن , خرید آبگرمکن , انواع آبگرمکن , قیمت آبگرمکن ,
:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 خرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: